Síntesi
En aquesta assignatura els alumnes hem estat tenint un paper actiu molt més enllà del desenvolupament de les PAC en documents de text, per tal de poder interrelacionar-nos i construir entre tots/es el nostre propi coneixement en el món de la tecnologia educativa. Les TIC formen part del procés no com a objectius d'aprenentatge, sinó com a eines per a l'assoliment d'altres objectius, tal i com hauria de ser en la nostra tasca com a educadors i/o com a psicopedagogs.Context general |
Experiència en ensenyament | 4 anys |
Experiència/Nivell d’expertesa en l’ús de TIC | Molts anys, tant en l'àmbit personal com professional |
Tipus d’escola | Universitat a distància |
Localització del centre | Entorn virtual |
Connexió | Internet |
Localització dels recursos tecnològics | Al propi domicili i, en ocasions, al lloc de feina |
Situació sòcio-econòmica dels alumnes | Mitjana |
Context de la història o cas |
Nivell dels alumnes | 6è semestre de 2n grau de Psicopedagogia |
Àrea / unitat | Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació (Psicopedagogia) |
Fites en la història |
Activitats planificades a la sessió o unitat | · Autoavaluació inicial: mapa de conceptes, primer contacte amb el nou programari (Blogger, CmapTools) · PAC 1: debat argumentatiu i elaboració d'una síntesi d'aquest · PAC 2: valoració del propi canvi conceptual, elaboració d'un nou mapa de conceptes · PAC 3: planificació, desenvolupament i valoració d'un projecte educatiu buscant un aprenentatge significatiu, a partir d'un problema concret i fent ús de les TIC que es cregui convenient · Avaluació final: valoració del propi aprenentatge i presentació d'aquesta valoració i del projecte de la PAC 3 en el format especificat |
Nivell d’aprenentatge esperat | Entendre la utilitat de les TIC en el sistema educatiu actual i en els processos educatius tant dels alumnes com dels docents, conèixer i saber utilitzar algunes de les eines de què es disposa en les TIC en educació, participar en un debat defensant postures que poden no ser la pròpia, portar un blog d'Internet com si fos un portafoli del treball fet al llarg del semestre. |
Tipus d’activitat | Activitats teòriques i pràctiques tant individuals com grupals. |
Activitats de la història o cas |
Tecnologies utilitzades | · Programari específic: Cmap Tools, Microsoft Office (Word, PowerPoint), navegador web. · Programari online: Blogger, Google Docs, Google Drive. |
Raó per la qual la fa servir | Acostumar-me a l'ús de les tecnologies en el treball personal en general i en les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge. |
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar) | Comprendre, reflexionar, opinar, entendre opinions diferents, representar els coneixements adquirits, valorar l'aprenentatge. |
Dificultats trobades | Relacionades sobretot amb l'adquisició i l'ús del temps a nivell personal. |
Ajuda / col·laboració emprada | L'ajuda dels companys i companyes d'aula mitjançant el fòrum. |
Rol del professor | Director, orientador. |
Rol de l’estudiant | Reflexiu, constructor del propi aprenentatge, transporta la teoria a la pràctica. |
Resultats |
Observacions | Ha estat l'assignatura en què hem pogut fer un ús més intens i productiu de les TIC. Per als aficionats al món de la tecnologia educativa (entre els que m'incloc) ha estat un gaudi. |
Avaluació de l’aprenentatge | Avaluació inicial, avaluació contínua al llarg del procés i avaluació final, tant per part del docent com per part del propi alumne, incloent la valoració explícita del propi procés d'aprenentatge. |
Lliçó apresa pel professor | - |
Història completa
- Entrevistador: Bona tarda. Volem parlar amb tu avui de l'assignatura Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació. Ens podries explicar, per començar, com va ser l'inici del semestre?
- Pere: Doncs la veritat és que vaig començar el semestre ja preparat per fer feina, ja que vaig començar l'assignatura el semestre passat. No la vaig poder seguir per motius personals i aquesta segona vegada ha anat millor.
- Entrevistador: Com és que l'has hagut de repetir, si és que podem entrar en els teus "motius personals"?
- Pere: Sí, i tant! La veritat és que és una assignatura que requereix una gran dedicació. S'ha d'estar moltes hores participant en els debats, posant al dia el blog, valorant el propi aprenentatge... I per acabar, un projecte que cal portar a la pràctica i tot!!! No vaig saber gestionar el meu temps i a mig semestre em vaig veure obligat a abandonar-la.
- Entrevistador: I què ha canviat aquest semestre que acaba?
- Pere: Com que ja m'esperava les exigències de temps i de feina, m'he dedicat a aquesta i una altra assignatura, ja que el semestre passat en vaig intentar fer quatre de cop Així he tingut més temps per a dedicar-m'hi. I la veritat és que es treballa millor sense l'estrès de la feina de quatre temes completament diferents al damunt!
- Entrevistador: Segur... Has après molt sobre noves tecnologies amb aquesta assignatura?
- Pere: Doncs la veritat és que han estat uns aprenentatges molt sorprenents per a mi, ja que pensava que aprendríem a utilitzar diferents tecnologies (sobretot programari específic). I a l'hora de la veritat, l'assignatura no s'ha centrat en com utilitzar nosaltres la tecnologia per al nostre ús, sinó en com se'n pot enfocar l'ús cap a l'assoliment d'aprenentatges significatius en la relació entre el docent i els alumnes.
- Entrevistador: I en la teva tasca com a docent al llarg d'aquests anys no havies aprofundit tot el que haguessis volgut en aquest camp? Vull dir: creus que podries millorar la teva feina com a docent pel que fa a l'ús de les TIC després d'haver seguit aquesta assignatura?
- Pere: La veritat és que sí. Quan treballes mires de fer-ho amb una perspectiva ben oberta, intentant fer que els aprenentatges siguin significatius i que els alumnes aprenguin motivats i gaudint del procés. Però moltes vegades, a l'hora de la veritat el que es fa és sortir del pas com es pot, tot i la planificació de les unitats de programació. La forma de treballar, de planificar i desenvolupar la nostra acció educativa, és bastant diferent de la que he utilitzat anteriorment.
- Entrevistador: En general, i per acabar, quina és la teva valoració, doncs, del teu propi aprenentatge.
- Pere: Crec que he après una metodologia de treball que em permetrà, de moment com a docent i més endavant espero que com a psicopedagog, copsar les inquietuds educatives de l'alumnat per tal de veure quines són les seves demandes, les seves necessitats, i com es poden arribar a assolir els objectius necessaris de forma que tot tingui un significat real ben clar per a aquests. No sempre és fàcil planificar un aprenentatge significatiu, però amb l'ajuda de les TIC i amb una bona planificació dels objectius i de les eines de què disposem, espero poder-m'hi acostar més sovint. Serà millor per a mi i, sobretot, també per als alumnes.
- Pere: Gràcies a vosaltres per la vostra atenció i interès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada