diumenge, 13 de gener del 2013

Projecte "Com funcionen les ones sonores?"; base Kite


Síntesi de l'aprenentatge que es pretén
Els alumnes volen conèixer el funcionament de les ones sonores i la propagació del so. Veuran com es produeix el so en diferents instruments musicals i com es desplacen les ones en diferents superfícies i materials.


Context general
Experiència en ensenyament7 anys
Experiència/Nivell d’expertesa en l’ús de TICÚs habitual tant a la classe com en l’àmbit privat
Tipus d’escolaṔública. Educació Infantil i Primària
Localització del centrePoble proper a la capital
ConnexióInternet
Localització dels recursos tecnològicsAula d’informàtica i aules del tutories
Situació sòcio-econòmica dels alumnesClasse mitjana i mitjana-baixa


Context de la història o cas

Nivell dels alumnes1r nivell de Cicle Superior de Primària (5è curs de l’etapa)
Àrea / unitatEducació Artística: Música


Fites en la història

Activitats planificades a la sessió o unitatRecollida, organització i presentació d’informació a partir d’experiències viscudes.
Nivell d’aprenentatge esperatPlasmar les característiques bàsiques i la naturalesa de les ones sonores, plasmant-les de forma clara i entenedora per als companys de classe
Tipus d’activitatObservació de les característiques treballades i presentació fent ús de les TIC


Activitats de la història o cas

Tecnologies utilitzades· Càmera fotogràfica digital
· Pissarra Digital Interactiva
· Cable USB de la càmera a l’ordinador
· Ordinador personal
· Microsoft Word
· Microsoft PowerPoint
Raó per la qual la fa servirFer que els alumnes descobreixin els avantatges d’utilitzar eines TIC en el seu treball diari
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)Ús d’eines per a l’elaboració de la informació en la construcció del propi coneixement
Dificultats trobades· Mancances en alguns casos concrets relacionades a nocions bàsiques d’oimàtica (desar documents, ús de carpetes i fitxers...)
· Mancances en la infrastructura del centre (maquinari i programari que es pengen o que no es troben en un estat de funcionament òptim)
Ajuda / col·laboració empradaCap
Rol del professorAssessor, orientador i facilitador de recursos i eines
Rol de l’estudiantExplorador, descobrir conceptes i relacions


Resultats

ObservacionsEls alumnes participen molt activament en els experiments i gaudeixen compartint les seves experiències i treballs
Avaluació de l’aprenentatge· Avaluació inicial (conversa)
· Avaluació contínua (debat)
· Avaluació final (presentació i compartició del treball)
Lliçó apresa pel professor Amb unes pautes donades ben clares i entenedores, es pot motivar els alumnes fent-los protagonistes actius del procés d'ensenyament i d'aprenentatge, amb experiments en els quals puguin manipular, observar, comentar i deduir, tal com en un procés d'investigació.


Història completa

- Entrevistador: Bon dia i gràcies per concedir-nos aquesta entrevista. En primer lloc, ens podries explicar breument en què s'ha centrat aquest treball?
- Professor: Bon dia! El procés que hem dut a terme a girat al voltant de les ones sonores i les seves característiques, però sempre des d'un punt de vista simplista i naturalista, mirant de no entrar massa en tecnicismes.

- Entrevistador: Ja que ho dius, aquest és un tema que pot arribar a ser molt complex i enrevessat. Fins on heu arribat? Has posat algun límit en el nivell de coneixement que podíeu arribar a treballar?
- Professor: Doncs la veritat és que sí que hi he posat límit, tot i que ha estat de forma implícita en el plantejament de l'activitat. A més, no era un límit fix per a tothom, ja que cal tenir en compte la diversitat d'alumnes que conviuen en les aules. Tots els coneixements que han intervingut en el treball es basava en el fruit de l'experimentació i l'observació, o sigui que cada alumne tenia el límit marcat per la seva capacitat d'atenció, d'implicació en els experiments, d'extracció d'informació...
- Entrevistador: El treball el vas proposar tu o és un tema recurrent en el centre, programat des del claustre o l'equip pedagògic?
- Professor: El treball va aparèixer en una activitat del grup; concretament, en una audició musical en viu. Va sorgir un dubte d'un dels alumnes del grup, que va originar una conversa d'àmbit general. A partir d'aquí, van quedar dubtes sense resposta i es va generar una sensació de curiositat per un món que els era desconegut, tot i que hi conviuen diàriament. Les ganes d'aprendre van ser les que van motivar aquest procés d'aprenentatge.
- Entrevistador: Quins objectius et vas proposar que haurien d'assolir els alumnes en aquest procés?
- Professor: Com acabem de comentar, els objectius específics que tracten sobre les ones sonores són bastant bàsics, ja que en un principi no preteníem aprofundir massa en el tema com per a que els aprenentatges superin el nivell de comprensió o assimilació dels alumnes. El més bàsic era veure i entendre el funcionament de les ones sonores en diferents materials i situacions. També em vaig proposar alguns objectius que feien referència a processos o a actituds de treball, com separar la informació que ens interessa de tota una gran quantitat d'informació o respectar el torn de paraula, les opinions i el treball dels altres.
- Entrevistador: El centre en el que ens trobem es caracteritza per ser un dels capdavanters en l'ús de les TIC respecte els altres centres públics del poble i de les rodalies. Quin ús n'heu fet en aquest projecte?
- Professor: Hem utilitzat càmeres digitals, que ja són d'ús quotidià en moltes de les famílies, treballant en l'extracció de les imatges a carpetes de l'ordinador i inserint-les després en els nostres documents de Word o PowerPoint. Ambdós són programes que també s'utilitzen habitualment en les escoles, encara que hem treballat algunes funcions de nivell mitjà com ara els fons o la ja esmentada inserció d'imatges. També hem utilitzat les Pissarres Digitals Interactives per a la presentació dels treballs, ja que proporcionen molta més interacció amb l'usuari que els projectors tradicionals. Per últim, hem treballat la compartició de documents en un servidor dins d'una xarxa interna, tot i que només n'hem vist el funcionament.
- Entrevistador: Sí que ho heu fet complet, això! I com heu estructurat el temps i les sessions per tal de poder tocar tants temes i tant diferents?
- Professor: El projecte en si ha durat quatre sessions, i ens hem centrat sobretot, a més d'en les ones sonores i en els aspectes musicals, en l'ús d'aquestes tecnologies, sense entrar en la mecànica del seu funcionament ni en els aspectes tècnics. Així no ha calgut dedicar-hi més temps del que hem emprat per a explicar el desenvolupament de cada activitat i el que he dedicat a resoldre dubtes concrets i problemes a nivell personal.
- Entrevistador: I per acabar, creus que els alumnes han assolit el nivell d'aprenentatges esperat?
- Professor: Els aprenentatges que esperava que assolissin estaven en un marge molt ampli. Com ja hem comentat abans, ens hem basat en les capacitats i el treball individual per tal d'avaluar el treball dels alumnes. L'avaluació ha estat un procés continu des d'abans de començar amb els primers experiments, així que podríem dir que cada un dels alumnes ha assolit un bon nivell d'aprenentatges si sap més coses de les que sabia abans de començar. A partir d'aquí, cadascú pot haver après moltes coses, molts conceptes d'un tema concret, pot haver tingut un aprenentatge més ampli...
- Entrevistador: És un consol constatar que l'educació valora els alumnes per les seves pròpies qualitats, i no basant-se en un sol patró comú. Moltes gràcies per la teva atenció, i ànims amb la teva tasca.
- Professor: Gràcies a vosaltres pel vostre interès.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada